Sektor pojazdów ciężkich odpowiada za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących ze wszystkich rodzajów transportu w UE.
13 maja 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie o normach emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich, zmieniające i zaostrzające obowiązujące przepisy UE. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczają emisje CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzają nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040.
Projekt ten jest ściśle powiązany z pakietem „Fit for 55”: przyczynia się do realizacji planów UE, by zmniejszyć do 2030 r. łączne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i zapewnić UE neutralność klimatyczną do 2050 r.
Zgodnie z celami klimatycznymi UE, w rozporządzeniu dotyczącym redukcji emisji CO₂ dla samochodów ciężkich, o masie powyżej 16 ton, ustalone zostały nowe poziomy redukcji emisji – redukcja o 45% w roku 2030, i dalej redukcja o 65% w 2035 roku i o 90% w 2040 roku.
Tesko Steel Logistic Sp. z o.o. swoimi działaniami stara się wpisywać w trend zrównoważonego rozwoju przez wprowadzanie szeregu działań dekarbonizacyjnych zarówno w infrastrukturze przedsiębiorstwa, jak i w samej flocie. Nasza flota to samochody marki SCANIA w tym najnowsze modele serii SUPER z obniżonym spalaniem, a także z możliwością zastosowania paliwa HVO. Nasza flota to także ultralekkie naczepy pozwalające przewozić więcej ładunku w jednym transporcie, co w rezultacie pozwala uzyskać niskie wyniki spalania i tym samym niskie parametry emisji na tonę przewożonego towaru.
Już na etapie konfigurowania pojazdów wybieramy takie elementy specyfikacji, które w znaczący sposób pozwalają na ograniczenie emisji CO₂.
Dzięki temu, nowe modele Scania SUPER, które dołączają do floty Tesko Steel Logistic, charakteryzują się emisją CO₂ na poziomie zaledwie 42,73 g/t-km*, co jest doskonałym wynikiem wśród producentów pojazdów ciężarowych.
(* zgodnie z dokumentacją pojazdu SCANIA – CIF)
Komunikat prasowy Rady Unii Europejskiej – https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2024/05/13/heavy-duty-vehicles-council-signs-off-on-stricter-co2-emission-standards/